a sporadic journal

Boktips


Det hör ju till sommaren att läsa. Nu har jag varit rätt så dålig på att läsa under en period och denna boken var ingen bok jag började läsa för att få skön sommarläsning, men jag tycker nog den passar som det ändå. Den ska man läsa när man har tid att reflektera över innehållet och när man har tid att ta till sig det som står. 
 
Boken heter Och bergen svarade och är skriven av Khaled Hosseini. Han har även skrivit Flyga drake och Tusen strålande solar och även dessa har jag hört är väldigt omtyckta. 
 
När jag började läsa tyckte jag att boken var väldigt dryg och trög vilket gjorde att jag plockade upp en annan bok som jag läste vid sidan av för att inte tröttna alldeles för mycket. Men ju mer jag läste desto mer tyckte jag om den. 
 
Vad som är handlingen är lite diffust men det är också det som är det fina. Man får stöta på flera olika personer och man får små glimtar av deras liv, men boken börjar och slutar med Abdullah och hans syster Pari. De är födda i en fattig by i Afghanistan och deras mor avled strax efter att Pari föddes. Deras far hittar en ny fru och de får två barn ihop varav det förstfödda inte överlever sin första vinter. Deras fars nua fru har en bror som arbetar i Kabul hos en rik man och hans fru. Frun kan inte få barn men vill väldigt gärna ha det och tillslut får hon en dotter; Pari. 
 
Tiden går och saker förändras. Människor flyttar ut, andra flyttar in, krig och oroligheter. Det är lite svårt att förklara hur boken är utformad men jag tycker att det är en fin berättelse om livet. Och så är ju språket väldigt fint tycker jag och i slutet fällde jag allt ett par tårar och plötsligt kändes ungdomsromanen jag läste parallellt bara platt, tråkig och fjantig...
 
 
Postat av: Sarah

Kul me boktips :)

2015-07-14 @ 22:38:08
URL: http://CheerSarah.devote.se
Postat av: Linnea

Åh, har tittat på den där så många gånger i bokhandeln, men har inte köpt den än! Måste göra!

Svar: Ja det tycker jag att du ska!
Molly Rodin

2015-07-22 @ 18:07:43
URL: http://thelinneajson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: